도심 빌딩 숲 속 재즈 페스티벌을 꿈꾸면서

십 년 전쯤 몬트리올 재즈 페스티벌에 갔을 때였습니다.

도시 전체가 7~10일간 재즈를 기본으로 한 팝, 펑크, 소울 등 다양한 음악으로 가득 차 있었죠. 메인 도로를 막고 세워진 아스팔트 위 야외 메인 스테이지, 그리고 골목 뒤쪽에 자리 잡은 2개의 야외 서브 스테이지, 실내 공연장과 펍이 있는 대형 간이 텐트 팝업존, 그 외에도 다양한 서브 스테이지 등, 정말 도시 전체가 음악에 빠져 있었어요.

야외 메인 무대는 유료와 무료 무대로 나뉘어 있고 실내 공연장은 주로 유료 무대로, 재즈 자체를 집중해서 감상하기 좋아하는 매니아들을 위한 프로그램들로 구성돼 있었어요. 그냥 거리를 걸어 다니며 길가 상점에서 피자와 핫도그를 사 먹기도 하고 노점상에서 물과 음료를 사 먹기도 했죠. 공원 뒤 골목으로 돌아가니 또 다른 무대가 있었는데, 주로 대기업들이 스폰서로 참여한 그 기업 이름을 타이틀로 내건 무대였어요. 제가 본 무대는 ‘HYUNDAI STAGE’였는데 무대를 보고 있자니 괜한 자부심이 들기도 했지만 국내에선 그런 무대를 보지 못해서 아쉬웠죠. 페스티벌은 낮부터 밤까지 이어지는데 너무나 많은 뮤지션들이 참가하기 때문에, 보고 싶은 무대는 스케줄을 잘 짜서 움직여야 했어요. 체력도 잘 분배해야 하죠. 일정상 전체 기간을 다 보진 못했지만 2일 동안 야외 무대는 거의 다 둘러보았습니다.

그때 생각이 들었어요. 서울 도심 종로 일대와 광화문 쪽에서 페스티벌을 한다면 몬트리올 재즈 페스티벌에 못지않은 멋진 페스티벌이 될 거란 생각이요. 세종문화회관과 광화문광장, 그리고 경복궁 사이드 무대, 북촌, 서촌 골목 무대 등 어쩌면 몬트리올 재즈 페스티벌보다 훨씬 멋진 페스티벌이 될 거란 생각도 들었어요.

문화 기획을 한다는 건 언제나 상상에서 시작하죠. 상상만 하다 어느덧 10년이 지났고, 재즈 레이블을 시작한 지도 10여 년이 지났어요. 그래서 시작해 봅니다. 더 늦기 전에, 말이죠. 그 첫 해인 올해 ‘JIJ 2024’는 소박한 무대로 시작하지만, JIJ 2025, JIJ 2026 시간이 지나다 보면 언젠간 광화문 일대에서 멋진 재즈 페스티벌을 하고 있을 거라 상상해 봅니다.

2024년 6월
JIJ Festival Chief Director : Daehee Kim

Dreaming of a Jazz Festival in the Urban Jungle

It was about ten years ago when I visited the Montreal Jazz Festival.

The entire city was filled with various music genres such as pop, funk, and soul, based on jazz, for 7 to 10 days. There was an outdoor main stage set up on the asphalt, blocking the main road, two outdoor sub-stages located behind alleys, an indoor performance hall, and a large pop-up tent pub with a pub, among other various sub-stages. The whole city was truly immersed in music.

The outdoor main stage was divided into paid and free sections, while the indoor performance halls were primarily paid stages, featuring programs designed for jazz enthusiasts who preferred focused listening. We would walk around the streets, buying pizza and hot dogs from roadside shops and water and drinks from street vendors. As we turned a corner behind a park, there was another stage sponsored by large corporations, each stage bearing the name of the sponsor. The stage I saw was the ‘HYUNDAI STAGE.’ Watching the stage, I felt a sense of pride, but it was also a bit disappointing that such stages couldn’t be seen in Korea. The festival ran from day to night, with so many musicians participating that you had to plan your schedule well to see the performances you wanted. You also had to manage your energy well. Although I couldn’t see the entire festival due to time constraints, I managed to explore most of the outdoor stages over two days.

It made me think. If we held a festival in downtown Seoul around Jongno and Gwanghwamun, it would be just as amazing as the Montreal Jazz Festival. The Sejong Center for the Performing Arts, Gwanghwamun Square, the side stages near Gyeongbokgung Palace, and the alleys of Bukchon and Seochon could possibly make for an even more spectacular festival than the Montreal Jazz Festival.

Planning a cultural event always starts with imagination. After spending ten years just imagining and running a jazz label for about ten years, I’ve decided to start. Before it’s too late. This first year, ‘JIJ 2024,’ will start with a modest stage, but as time passes, JIJ 2025, JIJ 2026, I imagine that one day we will be hosting a magnificent jazz festival around Gwanghwamun.

June 2024
JIJ Festival Chief Director : Daehee Kim